Osoby rezygnujące z aktywności fizycznej popełniają duży błąd. Brak ruchu negatywnie odbija się na funkcjonowaniu całego organizmu. Jeśli nie ćwiczymy systematycznie narażamy się na wiele poważnych chorób. Dlatego czas skończyć z wymówkami i ruszyć się wreszcie z kanapy. Uprawianie sportu ma wiele korzyści: poprawia pracę układu krążenia, zwiększa pojemność minutową płuc, obniża poziom cukru we krwi, reguluje przemianę materii, wspomaga układ odpornościowy i pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Osoby aktywne fizycznie mają poza tym lepsze samopoczucie i więcej energii. Z drugiej strony należy pamiętać, że każdy sport wiąże się z ryzykiem kontuzji. Jakie urazy ortopedyczne przytrafiają się najczęściej? Jak trenować, by ich uniknąć?

Najczęstsze kontuzje sportowców

Osoby aktywne ruchowo narażone są na rozmaite kontuzje. W niechlubnej pierwszej piątce znalazły się naciągnięcia mięśni, naciągnięcia ścięgien, skręcenia stawu kolanowego, skręcenia stawu skokowego i naderwanie więzadeł.

Jak zapobiegać urazom w sporcie?

Kontuzje w sporcie najczęściej przytrafiają się amatorom. Osoby początkujące często zapominają, jak ważne jest odpowiednie przygotowanie do treningu: narzucają sobie zbyt duże tempo, ćwiczą ze zbyt dużymi obciążeniami i stosują nieodpowiednio dobrany sprzęt sportowy. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyna jest bardzo prosta. Amatorzy, w przeciwieństwie do zawodowych sportowców, rzadko współpracują z profesjonalnymi trenerami. Jeśli chcemy uniknąć kontuzji pamiętajmy o rozgrzewaniu się przed ćwiczeniami. Prawidłowa rozgrzewka przygotuje nasze ciało na intensywny wysiłek oraz pomoże nam uchronić się przed mikrourazami. Aby uniknąć zakwasów po treningu pamiętaj też o ćwiczeniach rozciągających na koniec. Kolejna zasada to właściwa technika wykonywania ćwiczeń. Jeśli dopiero zaczynasz, warto rozważyć kilka lekcji z wykwalifikowanym instruktorem. Trener pokaże ci, jak prawidłowo wykonywać ruchy oraz podpowie, w jaki sposób dobierać sprzęt i obuwie sportowe. Pamiętaj, by aktywność zwiększać stopniowo. Jeśli wracasz do ćwiczeń po dłuższej przerwie dawkuj wysiłek z głową. Ważna jest też odpowiednia dieta – witaminy i minerały wspomagają pracę mięśni oraz wzmacniają kości i stawy. W profilaktyce uszkodzeń narządu ruchu ważne jest też to, by nie ignorować sygnałów wysyłanych przez organizm. Jeśli odczuwasz jakikolwiek dyskomfort lub dolegliwości bólowe dla własnego dobra skontaktuj się ze specjalistą.

Ortopedia sportowa

Diagnozowaniem i leczeniem schorzeń związanych z narządem ruchu zajmują się ortopedzi. Ich zadaniem jest leczenie wszystkich elementów wchodzących w skład układu mięśniowo-szkieletowego, a więc m.in. kości, mięśni, stawów i więzadeł. Profesjonalni zawodnicy oraz osoby uprawiające ćwiczenia rekreacyjnie mogą w szczególności korzystać z pomocy ortopedów specjalizujących się w medycynie sportowej. Nowoczesne kliniki ortopedyczne dysponują innowacyjnymi rozwiązaniami medycznymi, co pozwala zapewniać pacjentom leczenie i opiekę na światowym poziomie.

Kiedy trzeba udać się do lekarza?

Naciągnięcia mięśni i inne drobne urazy niekoniecznie wymagają wizyty u lekarza. Konsultacja specjalistyczna jest jednak niezbędna w przypadku wszystkich kontuzji objawiających się silnym bólem, obrzękiem, osłabieniem siły mięśniowej oraz ograniczeniem ruchomości. Należy wiedzieć, że każdy, nawet z pozoru błahy uraz może przerodzić się w coś poważniejszego. Dlatego aby uniknąć groźnych powikłań warto jak najszybciej odwiedzić ortopedę.