Nasze ciało jest wręcz stworzone do ruchu – a najlepsze, co możemy dla niego zrobić, to dać mu to, czego potrzebuje. Aktywny tryb życia to samo zdrowie, dlatego czas ruszyć się z kanapy wybrać sport dla siebie. Dyscypliną, którą może uprawiać właściwie każdy, jest bieganie. Nie potrzebujesz do tego żadnego drogiego sprzętu – wystarczą odpowiednie buty i odrobina dobrych chęci. Dlaczego warto zacząć biegać? Korzyści z tego fantastycznego sportu jest całe mnóstwo! Bieganie zwiększa wydolność i wytrzymałość organizmu, pomaga utrzymać prawidłową wagę, zmniejsza ryzyko zawału serca i zachorowania na wiele groźnych schorzeń, modeluje sylwetkę, wzmacnia mięśnie, a nawet poprawia zdrowie psychiczne. Osoby, które biegają choć kilka razy w tygodniu zachowują dobre samopoczucie, mają więcej energii, lepiej śpią, łatwiej się koncentrują, są pogodniejsze i bardziej odporne na stres. U biegaczy stosunkowo często występują różnego typu kontuzje. Jednym z typowych uszkodzeń narządu ruchu są urazy ścięgna Achillesa.

Czym jest ścięgno Achillesa?

Ścięgno Achillesa (ścięgno piętowe) jest największą strukturą ścięgnistą w ludzkim organizmie. Jego nazwa nawiązuje do imienia antycznego herosa, który poległ w walce z powodu zranionej stopy. Struktura tworzona jest przez połączenie dwóch mięśni podudzia (łydki): brzuchatego i płaszczkowatego. Pomimo tego, że ścięgno piętowe jest bardzo wytrzymałe (budują je mocne włókna kolagenowe), to jest także dość wrażliwe i podatne na nadwyrężenia.

Kontuzje ścięgien u biegaczy

Kontuzja ścięgna piętowego może przytrafić się każdemu. Na takie urazy szczególnie narażeni są biegacze i osoby uprawiające inne dyscypliny opierające się na bieganiu (np. piłkę nożną, koszykówkę, tenis ziemny, lekkoatletykę itd.). W grupie ryzyka znajdują się przede wszystkim osoby początkujące, nieprzyzwyczajone do intensywnego wysiłku fizycznego. Typową dolegliwością związaną ze ścięgnem Achillesa jest ból po bieganiu. Do najczęstszych kontuzji należą ponadto nadwyrężenie, przemęczenie i częściowe zerwanie tkanki ścięgnistej

Zapalenie ścięgna Achillesa: przyczyny, objawy

Tendinopatia piętowa, potocznie nazywana zapaleniem ścięgna Achillesa, nie jest wywołana nagłym urazem, lecz wynika z zsumowanych mikrouszkodzeń. Przyczynami są zazwyczaj zbyt intensywny trening, nadmierna masa ciała biegacza, słabe mięśnie łydki oraz nieprawidłowa technika biegania (przede wszystkim niepoprawne stawianie stopy). W przeciążonym ścięgnie dochodzi do rozwłóknienia, co objawia się bólem w dolnej części łydki (szczególnie na początku treningu), przekrwieniem, zgrubieniem, uczuciem sztywności stawu i ograniczoną możliwością ruchu.

Zapalenie ścięgna Achillesa – leczenie

W leczeniu drobnych kontuzji ścięgna piętowego (np. nadwyrężenie czy przemęczenie) zwykle wystarcza kilkutygodniowe unieruchomienie i odciążenie uszkodzonej kończyny. Następnie przeprowadzana jest rehabilitacja polegająca na wykonywaniu określonych ćwiczeń. Trwa ona zazwyczaj około sześciu tygodni. Jeśli dojdzie do całkowitego urwania ścięgna Achillesa konieczna bywa operacja. Metody leczenia degeneracji ścięgna piętowego są różne w zależności od tego, jak poważny jest uraz. Stosuje się zarówno fizjoterapię ortopedyczna, jak i środki farmakologiczne. Celem rehabilitacji jest wzmocnienie uszkodzonej struktury i rozciągnięcie tkanki. W diagnostyce tendinopatii ścięgna Achillesa wykorzystywane są popularne badania obrazowe: USG i rezonans magnetyczny.