Trenowanie na siłowni to duże obciążenie dla organizmu. Osoby ćwiczące ze sztangą często mają problem z bólem i sztywnieniem w okolicy nadgarstków. Nie lekceważ takich objawów – być może cierpisz na przypadłość nazywaną zespołem cieśni nadgarstka. To jedna z najczęściej występujących neuropatii w obrębie kończyny górnej u osób aktywnych fizycznie.

Kontuzje nadgarstka na siłowni

Nasze nadgarstki mają bardzo skomplikowaną budowę. Mało kto wie, że składają się aż z 27 kości. W trakcie wzmożonego wysiłku fizycznego może dojść do uszkodzenia różnych elementów nadgarstka – nie tylko kości, lecz także stawów, więzadeł czy otaczających je mięśni. Ortopedzi i fizjoterapeuci spotykają się w swojej pracy z rozmaitymi kontuzjami tej części ciała u sportowców: zwichnięciami, pęknięciami, złamaniami czy stanami zapalnymi.

Czym jest zespół cieśni nadgarstka?

Zespół cieśni nadgarstka to dolegliwość dotykająca około 1% Polaków. Przyczyną rozwoju tej przypadłości jest długotrwałe, mechaniczne uciskanie nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka, w wyniku którego pojawiają się zaburzenia w jego funkcjonowaniu. To typowa dolegliwość osób pracujących fizycznie, pracujących przy komputerze i uprawiających sport. Charakterystycznym objawem jest uczucie drętwienia palców, a w zaawansowanym stadium nawet problemy z utrzymywaniem przedmiotów i trudności z wykonywaniu czynności wymagających precyzji. Osoby ćwiczące na siłowni mogą odczuwać ból i drętwienie rąk przy każdym chwycie sztangi , drążka czy innego przedmiotu używanego w trakcie treningu.

Rehabilitacja zespołu cieśni nadgarstka

Jeśli odczuwasz niepokojący ból w okolicy nadgarstka, szczególnie nasilający się po treningu, nie ignoruj go. To wyraźny sygnał od organizmu, że dzieje się coś złego. Najlepiej jeśli od razu udasz się do specjalisty. Diagnozowaniem i leczeniem dolegliwości narządu ruchu u sportowców i innych osób aktywnych fizycznie zajmują się ortopedzi sportowi. Niezależnie od tego, czy ból towarzyszy ci stale, czy pojawia się tylko w określonych sytuacjach, powinieneś skonsultować to z lekarzem. Jeśli będzie taka potrzeba ortopeda skieruje się na dalsze badania. Wcześnie postawiona diagnoza jest kluczem do szybkiego powrotu do formy. Zespół cieśni nadgarstka wymaga niezwłocznego podjęcia leczenia. Aby przywrócić właściwy zakres ruchu stawu nadgarstkowego we wczesnym stadium omawianej przypadłości należy przede wszystkim wykonywać ćwiczenia zwiększające jego mobilność. Długotrwale nieleczona neuropatia może wymagać podjęcia metod operacyjnych. Ortopedzi zalecają wykonanie zabiegu w przypadkach, gdy doszło do nieodwracalnego uszkodzenia nerwu pośrodkowego.

Jakich ćwiczeń należy unikać przy zespole cieśni nadgarstka?

Czy po operacji nadgarstka można wrócić do treningu na siłowni? Tak, ale z pewnymi ograniczeniami – i oczywiście o ile lekarz przeprowadzający zabieg uzna, że nie ma ku temu przeciwskazań. Przede wszystkim należy pamiętać, że dla raz uszkodzonego nadgarstka istnieje podwyższone ryzyko ponownej kontuzji. Z tego powodu trzeba tak dobierać ćwiczenia, aby go nie przeciążać. Zrezygnuj z ruchów wymagających zgięcia nadgarstków pod obciążeniem. Nigdy nie rozpoczynaj treningu bez solidnej rozgrzewki! Należy przede wszystkim zadbać o rozciągnięcie i rozmasowanie przedramion i ustabilizowanie stawów. Pomocne będą wszelkiego rodzaju ćwiczenia izometryczne, np. plank lub pompki na pięściach lub hantlach, spacer farmera czy spacer z odwróconym kettleballem.