Fitness to nie moda – fitness to styl życia! Popularność tej formy trenowania w Polsce nieustannie rośnie. Ćwiczenia fitness to jeden z najskuteczniejszych sposobów wzmocnienia kondycji, wyszczuplenia sylwetki i poprawy samopoczucia. Jednak tak jak w przypadku każdej innej formy aktywności w trakcie treningu może dojść do kontuzji. Uraz może być spowodowany nawet pozornie błahymi czynnikami, np. zbyt twardą nawierzchnią czy nieodpowiednim strojem. Na które uszkodzenia ortopedyczne powinniśmy szczególnie uważać?

Rodzaje treningów fitness

Różnorodność zajęć fitness jest tak bogata, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Możemy zdecydować się na popularny trening odchudzający pomagający w spaleniu nadmiarowych kalorii (np. ABT, fat burning, step, fitness jumping, bungee fitness czy strong by zumba) lub wybrać którąś z form modnych zajęć wzmacniających ciało i poprawiających kondycję całego organizmu (np. ABS, aeroboxing, air joga, tabata, fitball, piloxing czy ćwiczenia z rollerem). Oprócz tego istnieje cała masa zajęć tanecznych (np. bachata, pole dance, high heels czy sexy dance) oraz treningów rozciągających (np. joga, stretching czy pilates).

Trening fitness – przyczyny urazów

Kontuzje mogą zdarzyć się każdemu. Im bardziej forsowne będą ćwiczenia, tym większe ryzyko urazu. Najczęstszą przyczyną obrażeń jest zaniedbanie rozgrzewki. Niepełne rozgrzanie poszczególnych partii mięśni i stawów sprawia, że nie mogą one właściwie przygotować się na czekający je intensywny wysiłek. Kontuzje mogą pojawiać się również w efekcie niewłaściwego doboru ćwiczeń lub nieprawidłowej techniki ich wykonywania (np. błędów w doborze obciążenia w przypadku trenowania z hantlami). Z uwagi na to na początek warto trenować z instruktorem. Gdy już poczujemy czym to się je i nabierzemy większego wiatru w żagle możemy spróbować ćwiczyć w domu – trenerów prowadzących zajęcia online znajdziemy bez najmniejszego problemu. Pamiętajmy, by zawsze dostosowywać intensywność treningu do naszych możliwości kondycyjnych! Na podwyższone ryzyko kontuzji narażone są osoby z wadami postawy lub aparatu ruchu. W ich przypadku najlepiej skonsultować dobór formy treningu z ortopedą sportowym lub fizjoterapeutą.

Najczęstsze kontuzje na treningach fitness

Najczęstszymi kontuzjami podczas treningów fitness są przeciążenia kręgosłupa (szczególnie w odcinku szyjnym i lędźwiowym), skręcenie stawu skokowego, skręcenie stawu kolanowego, zapalenie ścięgna Achillesa, naciągnięcie tylnej części uda, naciągnięcie ścięgien, zapalenie stawu barkowego, naderwanie włókien mięśniowych, oraz uszkodzenia więzadeł i torebek stawowych.

Leczenie kontuzji po treningach fitness

Podstawowym działaniem w leczeniu kontuzji po treningach fitness jest odciążenie uszkodzonej partii ciała. Przede wszystkim należy na jakiś czas zrezygnować z zajęć i w miarę możliwości unieruchomić miejsce urazu. W celu złagodzenia bólu i zminimalizowania obrzęku można zastosować zimne okłady. Jeśli doszło do poważniejszego urazu konieczne jest skonsultowanie się ze specjalistą. Najlepiej wybrać się do ortopedy specjalizującego się w medycynie sportowej. Ponieważ każde, nawet najdrobniejsze obrażenie może przerodzić się w poważną kontuzję na lata wykluczającą nas z uprawiania sportu, nie należy go lekceważyć. Leczenie urazów narządu ruchu obejmuje rehabilitację oraz fizjoterapię. Zastosowanie mają też metody zabiegowe, np. terapia falą uderzeniową, ultradźwiękami i laserem.